Co jakiś czas TLG prosi o wypełnienie ankiety skierowanej (niby) specjalnie do AFOLi. Wielką tajemnicą pozostaje, czy wypełnienie takiej ankiety cokolwiek daje, jednak jak się okazuje, ktoś to nawet analizuje.
Pełne wyniki, a raczej oświadczenie, możecie przeczytać na BrickSecie, natomiast poniżej luźne tłumaczenie niezawodnej Sorrow:
Ankietę wypełniło 5000 fanów LEGO w wieku od 13 do nie wiadomo ilu lat.
Odpowiedzi przyszły z całego świata – „od Afganistanu po Wenezuelę”. Ciekawa jestem, czy to taka przenośnia (jeśli tak, to powinno być „od Afganistanu po Zanzibar”), czy faktycznie w Kabulu i Kandaharze mieszkają jacyś AFOL-e. Może to amerykańscy żołnierze?
Tym razem przyszło wyraźnie więcej odpowiedzi z Europy Środkowej i Azji: w pierwszym kwartale 2012 roku mieszkańcy Azji i Europy Środkowej stanowili odpowiednio 5 i 9% ankietowanych (ankietowanych w znaczeniu tych, którzy wypełnili ankietę), a teraz – 18 i 15%.
13% odpowiedzi przyszło od nastolatków. Najwięcej od ludzi w przedziale 25-34 i 35-44 lat. 8% od kobiet.
Wśród kobiet przeważały Amerykanki. Z ankiety wynika, że średnia wieku ankietowanych AFOL-ek jest wyższa od średniej wieku AFOL-i, że AFOL-ki częściej od facetów rozmawiają z pracownikami TLG i – uwaga! – częściej pokazują w sieci swoje MOC-e. W to ostanie trudno mi w uwierzyć. No, Katie Walker i Cecilie są wyjątkowo produktywne, ale gdzie im tam do facetów, którzy strzelają MOC-a za MOC-em. Może po prostu wśród tej garstki kobiet, które wypełniły ankietę, trafiły się wyjątkowo twórcze jednostki.
Z sondażu, nauczyliśmy się, że istnieją silne różnice regionalne – tłumaczy Gugiel:
– Ocena stosunku jakości do ceny najlepiej wypadła w Ameryce Północnej i Europie Wschodniej. Najniżej – w Australii, Nowej Zelandii i Europie Zachodniej.
– Na klocki – kupowanych i dla siebie, i dla innych – najwięcej wydają Amerykanie.
– AFOL-e z północy Europy, z Europy Środkowej i z południa uważają, że mają dość okazji do spotkań z innymi AFOL-ami. Inni takich okazji mają za mało – szczególnie skarżą się ci mieszkający w Europie Zachodniej i Wschodniej. Ciekawa jestem, czy faktycznie mają mało imprez, czy po prostu chcieliby jeszcze więcej.
Obok powyższych różnic istnieją też podobieństwa:
– Panuje powszechne przekonanie, że społeczność AFOL-i jest silna.
– AFOL-e uchodzą za ekspertów od produktów LEGO.
– Dużo dyskutują – i online, i w realu – o swoim hobby. Najbardziej rozgadani są mieszkańcy Północnej Europy.
Ponadto:
– MOC-e publikuje 1/3 ankietowanych AFOL-i, przy czym na południu Europy aż (?) połowa.
– W ostatnim kwartale 1/4 ankietowanych uczestniczyła w spotkaniu LUG-u, ale z tym że na południu 42% fanów było na integracji.
Wciąż za mało AFOL-i słyszało o LEGO Community Engagement and Events team (zespół CEE zajmuje się kontaktami z AFOL-ami i imprezami organizowanymi przez AFOL-i lub we współpracy z AFOL-ami).
Fani, którzy słyszeli o CEE lepiej oceniają produkty LEGO i częściej uczestniczą w afolskich imprezach.
I na koniec kilka okrągłych zdanek w tłumaczeniu zawodnego, ale niezawodnie śmiesznego Gugla:
Spodziewamy się, że wiele działań, mamy z nowszymi LUG pomoże podjechać wiedzy naszego zespołu.
Dziękuję Ci, którzy uczestniczyli w badaniu za umożliwienie nam możliwość poprawy. Czekamy na Twoje odpowiedzi w kolejnym badaniu, a do dalszego zaangażowania i uczestnictwa w życiu społeczności.
Jest szansa, że następna ankieta będzie dostępna również po polsku.
Skomentuj